|
|
Obsluha Přenosné Požární
Stříkačky - PPS 12 |
Při spouštění motoru při
normální teplotě nebo při běžném startu postupujte
takto:
1. |
Zkontrolujte
zda je v chladiči dostatek chladící kapaliny,
dostatek oleje v motoru a dostatek paliva v
nádrži. Poté otevřete palivový uzávěr.
Pokud motor dlouho neběžel, načerpejte palivo
do karburátoru pomocí ruční páčky na
palivovém čerpadle. V případě, že je
čerpání ruční páčkou neúčinné, je
potřeba pootočit tak, ať se pootočí vačka
motoru. Páčka je přístupná otvorem v krytu
na přední části motoru. |
2. |
Zapněte
hlavní vypínač elektroinstalace - poloha
ZAPNUTO (Je označen štítkem HLAVNÍ
VYPÍNAČ). |
3. |
Vytáhněte
táhlo sytiče a sříkněte páčkou
akcelerátoru benzín do motoru. Páčku
akcelerátoru nechejte asi v jedné čtvrtině od
výchozí polohy. (táhlo sytiče je označené
štítkem SYTIČ) |
4. |
Stiskem
tlačítka START spustíte startér motoru.
Tlačítko START držte tak dlouho, dokud motor
nenaskočí. Potom tlačítko START pusťte a
táhlo sytiče zasuňte do poloviny a uberte
páčku akcelerátoru tak, aby motor běžel na
minimálních otáčkách, ale přitom
"nechcípnul". Motor nechejte běžet
asi 1 až 3 minuty, aby se dostatečně zahřál.
Potom přidejte plyn na páčce akcelerátoru a
zasuňte sytič. Jestli motor
"chcípne" při zvyšování otáček,
svědčí to o tom, že motor není dostatečně
zahřátý. Opakujte startování již bez
sytiče, ale s mírně otevřeným
akcelerátorem. Při požáru je možno ihned po
naskočení motoru zvyšovat otáčky, ale s
použitím sytiče. Tento je potřeba pak po 1
až 3 minutách zasunout. Nutná doba ohřevu
motoru je cca 30 sekund. Při teplotách -5°C a
nižších je nutné zahřívat motor alespoň 1
minutu, podle situace a možností. |
5. |
Při běhu
motoru průběžně kontrolujte tlak mazání,
který by se měl pohybovat při teplém motoru v
rozmezí 0,1 - 0,4 MPa. Při studeném motoru je
tlak podstatně vyšší. |
6. |
Motor
zastavíme stiskem tlačítka STOP. To držíme
tak dlouho, dokud se motor nezastaví. |
|
|
|
Při
spouštění motoru v zimě je nutné motor
několikrát přetočit, aby se ztuhlý olejový
film uvolnil. Po naskočení motoru je zvlášť
důležité zahřátí motoru, které má vliv na
rychlé opotřebení třecích ploch motoru. |
Uvedení čerpadla do chodu:
1. |
Dřív,
než uvedete čerpadlo do chodu, dbejte na to,
aby bylo sací vedení (savice) dobře
sešroubované a utáhlé spoje a sací koš byl
celý ponořený ve vodě. Savice přichytíte
záchytným lanem. Připojte dopravní vedení
(hadice "B") a dbejte na to, aby
nemělo ostré záhyby. Zkontrolujte, zda jsou
oba dva výtlačné ventily, vypouštěcí
kohoutky na tělese výtlačných ventilů a u
chlazení, a odvodňovací zátka ve spodní
části sacího hrdla čerpadla uzavřené. |
2. |
Zapněte
plynovou vývěvu tahem nahoru a postupně
zvyšujte otáčky motoru. Když se objeví voda,
stříkající z difůzoru vývěvy a manometr
ukáže tlak, přesuňte páku plynové vývěvy
do původní polohy a současně otevřete
výtlačný ventil, ke kterému máme připojenou
hadici, do mezipolohy. Po zavodnění hadic
zvyšujte pomalu otáčky motoru a výtlačný
ventil plně otevřete (páku je třeba
povytáhnout). |
3. |
Zvyšujte
pozvolna pracovní tlak vody (zvyšováním
otáček motoru) a kontrolujte chladící
kapaliny, která by se měla pohybovat v rozmezí
85 - 90°C. Taktéž průběžně kontrolujte
tlak oleje. Nejmenší potřebný tlakový spád
v čerpadle je 0,3 MPa |
4. |
V
případě, že je čerpaná voda kalná,
sledujte pečlivě teplotu chladící kapaliny. V
případě, že dojde k trvalému stoupání
teploty, je ucpaný odkalovač vody, který je
potřeba ihned vyčistit. |
Ošetření po skončení čerpání:
1. |
Po
skončení čerpání vody je nutné otevřít
vypouštěcí kohoutky pod výtlačnými ventily
a odvodňovací zátku ve spodní části sacího
hrdla čerpadla. |
2. |
Uzavřete
palivový uzávěr a přepněte hlavní vypínač
elektroinstalace do polohy VYPNUTO. |
3. |
Zkontrolujte
stav chladící kapaliny, případně ji
doplňte. Taktéž zkontrolujte stav oleje. |
Při provozu v
zimě nebo při teplotách pod 0 °C je potřeba
použít jako chladící kapalinu FRIDEX. Pro
trvalé zazimování je vhodné čerpadlo
vypláchnout čerpadlo směsí lihu s olejem,
kterou připravíme ze 4 dílů lihu a 0,5 dílu
motorového oleje. Pro náplň udělejte cca 3
litry směsi, kterou nalejete zavodňovacím
otvorem do čerpadla při uzavřeném čerpadle a
výtlačných ventilů. Čerpadlo krátce
protočte, aby se směs rozstříkala po vnitřku
čerpadla. Potom směs vypusťte a čerpadlo
uzavřete. Líh ve směsi odstraní vodu ze stěn
a olej vytvoří konzervační povlak proti
korozi. |
Mazání a mazací plán:
Trvanlivost každého
zařízení a jeho spolehlivý chod závisí
především na správném mazání. Nedokonalé
mazání může způsobit vážné poruchy anebo
poškození agregátu a tím jeho vyřazení z
provozu. |
Motor:
Mazání motoru je samočinné a
spolehlivé. Je však potřeba držet se těchto
pokynů:
Po 3 až 4 motohodinách
provozu je nutné kontrolovat stav oleje a
doplňovat ho tak, aby se jeho hladina
pohybovala mezi ryskami na měrce oleje.
Náplň
oleje v motoru: |
minimálně 2,2l |
|
minimálně 2,9l |
Výměna oleje se provádí při
zahřátém motoru po každých 50
motohodinách!
Vodní čerpadlo chlazení motoru je
mazané tukem A4 pomocí Staufferové
mazničky. Obsah je cca 0,15 kg. Po
každých 20 motohodinách
otočte víkem mazničky o 1
otáčku.
Čerpadlo:
Ložisko hřídele čerpadla pootočíme o
1/2 otáčky po každých 8 hodinách.
Plníme tukem NH2.
|
|
Zde si můžete stáhnout
tento článek: |
Pokud máte dotaz, návrh, radu či
připomínku, pište na: alphascan@email.cz
- budu velice rád! |
|
|