|
|
Zabezpečení požární ochrany obce |
|
Obsah:
Zákony a vyhlášky v PO
Povinnosti
obce dle zákona č. 133/1985 Sb., o PO
Požární
řád obce
1. Účel
2. Organizace PO
3. Úkoly osob
pověřených zabezpečováním PO
-
Preventista obce
- Velitel JPO obce
4. Základní povinnosti
právnických osob, podnikajících fyzických
osob a ostatních fyzických osob na úseku PO v
obci
5. Jednotka požární
ochrany
6. Zdroje požární vody,
hasební látky
7. Ohlašovny požárů a
vyhlášení požárního poplachu
8. Způsoby zabezpečení
pohotovosti jednotek PO
9. Výpis z poplachového
plánu okresu
Příloha požárního řádu
č. 1
Povinnosti právnických osob
a podnikajících fyzických osob
A) (dle § 5 zákona o PO)
B) (dle § 6 zákona o PO)
C) (dle § 6a zákona o PO)
Příloha požárního řádu
č. 2
Základní
povinnosti fyzických osob
Příloha požárního řádu
č. 3
Osobní
pomoc
Věcná pomoc
Vynětí
z povinnosti poskytnout osobní a věcnou pomoc
Náhrada
ušlého výdělku
Náhrada
výdajů
Vstup na
nemovitosti
Podmínky
k zabezpečení PO při akcích, kterých se
účastní větší počet osob
1. Účel
2. Vymezení druhu akcí
3. Stanovení podmínek
požární bezpečnosti
4. Preventivní požární
hlídka
Zaměření
preventivně výchovné činnosti na úseku
požární ochrany:
Organizace
preventivně výchovné činnosti obce:
Zákony
a vyhlášky v PO:
- |
zák. č. 133/1985
Sb., o požární ochraně v úplném znění č.
67/2001 Sb. |
- |
zák. č. 238/2000
Sb., o HZS ČR a o změně některých zákonů |
- |
zák. č. 239/2000
Sb., o IZS ČR a o změně některých zákonů |
- |
zák. č. 240/2000
Sb., o krizovém řízení a o změně
některých zákonů (tzv. Krizový zákon) |
- |
zák. č. 241/2000
Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové
stavy a o změně některých souvisejících
zákonů |
- |
zák. č. 128/2000
Sb., o obcích |
- |
nař. vlády ČR
č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o PO |
- |
vyhl. MV č.
246/2001 SB., o stanovení podmínek požární
bezpečnosti a výkonu státního požárního
dozoru |
- |
vyhl.247/2001 Sb.,
o organizaci a činnosti jednotek PO |
Zákon 238/00 sb., říká, že část
civilní obrany (CO), která doposud spadala pod armádu
ČR, přechází do civilního sektoru a to pod hasiče.
Důvodem bylo zabezpečení této civilní obrany v
malých vesnicích. Tento zákon také říká, že v
případě mobilizace má právo požádat JSDH
příslušnou Ústřední vojenskou správu (ÚVS) o
uvolnění hasiče z branné povinnosti (aby mohl
zabezpečovat CO v oněch malých vesnicích, kde se
vojsko dostává až nakonec)
nahoru
Povinnosti obce dle zákona č.
133/1985 Sb., o PO:
(1) Obec v samostatné
působnosti na úseku PO
a) |
Zřizuje
jednotku sboru dobrovolných hasičů obce,
která provádí hašení požárů a
záchranné práce při živelných
pohromách a jiných mimořádných
událostech a plní další úkoly podle
zvláštního právního předpisu (zák.
239/2000 Sb.) ve svém územním obvodu;
členům JSDH obce za hašení požáru a
záchranné práce při živelných
pohromách a jiných mimořádných
událostech v mimopracovní době poskytuje
odměnu. |
b) |
Udržuje
akceschopnost JSDH |
c) |
Zabezpečuje
odbornou přípravu členů JSDH |
d) |
Zabezpečuje
materiální a finanční potřeby JSDH a PO |
e) |
Zajišťuje
péči o členy JSDH, jakož i péči o
zaměstnance zařazené v jednotkách
hasičských záchranných sborů podniků,
členy jiných jednotek SDH nebo podniků,
popř. i osoby vyzvané j poskytnutí osobní
pomoci podle § 18, jestliže zasahují za
ztížených podmínek nebo u déle
trvajících zásahů na území obce. |
f) |
Poskytuje
náhradu ušlého výdělku členu JSDH,
který ve své prac. době (§ 17 odst. 1 NV
č. 108/1994 Sb.) nebo v době, ze které mu
plyne příjem z podnikání nebo z jiné
samostatně výdělečné činnosti,
zúčastní zásahu při požáru nebo
jiných záchraných prací při živelných
pohromách nebo jiných mimořádných
událostech nebo nařízeného cvičení
anebonařízené odborné přípravy. |
g) |
Zabezpečuje a
hradí pro členy JSDH preventivní zdrav.
prohlídky. |
h) |
Zabezpečuje
výstavbu a údržbu objektů PO a požárně
bezpečnostních zařízení, zejména pro
potřeby svého územního obvodu. |
i) |
Zpracovává
stanovenou dokumentaci PO. |
j) |
Zřizuje
ohlašovnu požárů a další místa, odkud
lze hlásit požár. |
k) |
Zabezpečuje
zdroje vody pro hašení požárů a jejich
trvalou použitelnost a stanoví další
zdroje vody pro hašení požárů a
podmínky pro zajištění jejich trvalé
použitelnosti. |
l) |
Umožňuje
dislokaci JHZS v katastrálním území obce
podle nařízení kraje a přispívá na
provoz a vybavení těchto jednotek. |
m) |
Spolupracuje se
sousedními obcemi při plnění úkolů k
zabezpečení PO; za tím účelem mohou obce
soustřeďovat finanční prostředky. |
n) |
Organizuje
preventivně výchovnou činnost |
o) |
Obecně
závaznou vyhláškou vydává požární
řád obce a stanoví podmínky k
zabezpečení PO při akcích, kterých se
zúčastní větší počet osob. |
(2) Obec plní obdobně
povinnosti uložené tímto zákonem právnickým
osobám a podnikajícím fyzickým osobám.
(3) Obec v
přenesené působnosti na úseku PO |
a) |
Zajišťuje účast
velitelů a strojníků JSDH na jejich
odborné přípravě. |
b) |
Zajišťuje úkoly PO pro
období stavu ohrožení státu a
válečného stavu. |
(4) Vybrané obce v
přenesené působnosti |
a) |
Zabezpečují
podle požárního poplachového plánu
okresu, popř. kraje, hašení požárů a
záchranné práce při živelných
pohromách a jiných mimořádných
událostech mimo svůj územní obvod. |
b) |
Zabezpečují
akceschopnost JSDH k zásahům mimo svůj
územní obvod. |
c) |
Na základě
nařízení kraje, kterým se stanoví
podmínky plošného pokrytí území kraje
jednotkami PO, zabezpečují nepřetržitou
prac. pohotovost mimo pracoviště v počtu
nejméně jednoho požárního družstva o
sníženém početním stavu. |
nahoru
Požární řád obce:
nahoru
|
1. Účel
Požární řád stanoví zásady
organizace a provádění požární ochrany
(déle jen "PO") v obci.Určuje
povinnosti fyzických a právnických osob v
oblasti PO na území obce. Určuje úkoly osob
pověřených zabezpečováním PO obce a vztahu
obecního úřadu k těmto osobám. |
|
|
2. Organizace PO
Za PO obce odpovídá obecní úřad v čele se
svým starostou. K zajištění PO a k řádnému
plnění úkolů stanovených právními
předpisy na úseku PO obecní úřad vydává
tuto obecně závaznou vyhlášku. |
|
|
3.
Úkoly osob pověřených zabezpečováním PO
a)
Preventista obce: (může
provádět jen činnost odpovídající jeho
odborné způsobilosti, § 11 zák. o PO
odst. 6).
3.1 Zpracovává a
vede dokumentaci PO obce (§ 1 odst.
3, NV č. 172/2001 Sb.), v rozsahu jeho
odborné způsobilosti.
3.2 Provádí
kontrolní činnost
3.2.1 Požární
preventivní kontroly:
- v objektech ve vlastnictví obce (§ 5,
odst. 1 písm. d) a e) zákona o PO),
- dodržování podmínek PO stanovených
obcí pro akce, kterých se zúčastňuje
větší počet osob,
- v objektech fyzických osob a
podnikajících fyzických osob, na
základě předběžné dohody (smlouvy).
3.2.2 Dohlíží na
zabezpečení PO v obci:
- ohlašovny požárů a místa, odkud
lze hlásit požár (označení,
vybavení, použitelnost),
- trvalou použitelnost stanovených
zdrojů vody pro hašení požárů,
- plnění ustanovení požárního
řádu obce
3.3 Organizuje
preventivně výchovnou činnost
Při preventivně výchovné činnosti
požární preventista PO obce úzce
spolupracuje s dalšími občanskými
sdruženími působícím na úseku PO.
3.3.1 Práce s
mládeží:
- zabezpečuje besedy, přednášky,
praktické ukázky pro děti ve
školkách a ve školách,
- podporuje a propaguje práci s
mládeží všech věkových kategorií v
rámci občanských sdružení
působících na úseku PO v obci,
- organizuje a podporuje soutěže dětí
s hasičskou tématikou,
- rozdává propagační materiály a
předměty s tématikou PO,
- zabezpečuje ukázky techniky a
činnosti jednotky PO obce pro občany,
3.3.2 Práce s
veřejností
- propaguje preventivně výchovnou
činnost mezi občany
- před obdobím se zvýšeným
nebezpečím vzniku požárů (začátek
topné sezóny, žně) informuje o
možném nebezpečí a způsobech, jak
předejít mimořádným událostem,
- v období mimořádných klimatických
podmínek (sucho, povodně) operativně
informuje občany o nebezpečí a o
preventivních opatřeních stanovených
obcí.
3.4 Provádí
hodnocení činnosti na úseku prevence PO
obce
- zpracovává zprávy, rozbory a informace o
stavu PO v obci,
- zpracovává zprávy o příčinách
vzniklých požárů,
- navrhuje příslušná opatření,
- zprávy a návrhy projednává v
zastupitelstvu obce.
|
|
|
b)
Velitel jednotky PO obce plní
zejména tyto povinnosti:
1. |
Zpracovává
plán odborné přípravy členů
JPO podle "Základního
zaměření odborné
přípravy" vydaného
ředitelstvím HZS pro
příslušný rok. |
2. |
Udržuje trvalou
akceschopnost jednotky PO obce. |
3. |
Provádí a
zajišťuje pravidelnou odbornou
přípravu členů JPO v rozsahu
stanoveném plánem odborné
přípravy, minimálně jednou
měsíčně v délce dvou hodin.
Jednou ročně provádí
školení o bezpečnosti při
zásahu. |
4. |
Provádí
praktický výcvik s vlastní
technikou
- nácvik požárního útoku,
- výcvik v užívání osobní
výstroje, výzbroje a
ochranných pracovních pomůcek. |
5. |
Zajišťuje
odbornou přípravu strojníků
JPO. Její součástí je:
- pravidelné absolvování
povinného školení řidičů,
- odborná příprava
strojníků,
- pravidelné kondiční jízdy
dle stanoveného předpisu. |
6. |
Zajišťuje
odbornou přípravu členů JPO,
užívajících speciální
požární techniku a jiné
věcné prostředky, na jejichž
používání je předepsané
pravidelné přezkušování a
výcvik (např. dýchací
technika). |
7. |
Provádí dle
plánů kontrolu požární
techniky a ve stanovených
lhůtách zajišťuje údržbu a
zkoušení věcných prostředků
PO a zařízení PO. |
8. |
Jednou ročně
provádí invertizaci
prostředků svěřených JPO. |
9. |
Zajišťuje
účast členů JPO na
lékařských prohlídkách. U
členů, jejichž zdravotní stav
je hodnocen jako
"neschopen", navrhuje
obci ukončení jejich členství
u JPO. |
10. |
Vede
předepsanou dokumentaci o
činnosti JPO a její odborné
přípravě, o provedených
cvičeních a dokumentaci o
zkouškách a kontrole požární
techniky a jiných věcných
prostředků PO, u nichž je tato
povinnost stanovena. |
11. |
Zvyšuje si své
odborné znalosti absolvováním
cyklické a základní přípravy
velitelů JPO obcí v rozsahu
stanoveném Ministerstvem vnitra,
prováděné HZS příslušného
kraje. |
12. |
Spolupracuje s
preventistou PO obce. |
13. |
Plní další
úkoly na úseku PO dle
rozhodnutí starosty obce. |
|
|
|
|
4.
Základní povinnosti právnických osob, podnikajících
fyzických osob a ostatních fyzických osob na úseku PO
v obci
4.1 Povinnosti právnických
a podnikajících fyzických osob
Zajišťují, aby ve všech činnostech byly
respektovány zásady PO stanovené obecně
závaznými právními předpisy (zák. ČNR č.
133/1985 Sb. o PO ve znění pozdějších
předpisů; NV č. 172/2001 Sb. k provedení zákona
o PO; vyhl. MV č. 246/2001 Sb. o "požární
prevenci"; vyhl. MV 247/2001 Sb. o organizaci a
činnosti jednotek PO; zák. č. 50/1976 Sb.
stavební zákon ve znění pozdějších předpisů
a dalšími předpisy majícími vztah k požární
ochraně, (viz příloha č. 1 tohoto požárního
řádu).
4.2 Povinnosti fyzických
osob
Povinnosti fyzických osob v oblasti PO jsou
dány obecně závaznými právními předpisy, §§
17, 18 a 19 zákona ČNR č. 133/1985 Sb. o PO ve
znění pozdějších předpisů a §§ 42, 43 a 44
vyhl. MV č. 246/2001 Sb. o "požární
prevenci", (viz příloha č. 2 tohoto
požárního řádu).
|
|
5.
Jednotka požární ochrany
5.1 Obec zřizuje na území
obce jednotku PO kategorie : (dále budou
uvedeny počty dle kategorie jednotky na základě
vyhl. MV č. 247/2001, přílohy č. 4)
- |
celk. počet členů
jednotky : |
- |
počet členů v
pohotovosti pro výjezd : |
- |
vybavení jednotky :
Funkce : |
- |
velitel jednotky
: |
|
- |
velitel
družstva : |
|
- |
strojník : |
|
- |
hasič : |
|
5.2 Obec zajistí :
- prostředky nezbytné pro provoz jednotek sboru
dobrovolných hasičů,
- zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů PO a
požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro
potřeby svého územního obvodu, (požární
zbrojnice, požární nádrže, sušící zařízení
na hadice atd.),
- potřebné zásoby pohonných hmot,
- členům JPO osobní výstroj, výzbroj a ochranné
pracovní prostředky,
- vhodné prostory pro odbornou přípravu členů
JPO,
- alespoň jednou ročně vyhlášení taktického
cvičení JPO,
- účast velitelů JPO a strojníků, popř.
dalších členů jednotky na odborné přípravě,
- funkčnost svolávacího systému členů JPO pro
případ vyhlášení požárního poplachu.
|
|
6. Zdroje požární vody,
hasební látky
Obec zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a
jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje
vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění
jejich trvalé použitelnosti, (viz § 29, odst. 1,
písm. k).Dále obec :
- zajišťuje potřebné zdroje požární vody a
vyžaduje od majitele vodovodní sítě její údržbu,
tak aby byla pro potřeby požární ochrany vždy
použitelná,
- určuje jako zdroje požární vody :
………………………………………………………………………
- předává jednotce PO plán obce s vyznačením
hydrantů a dalších vodních zdrojů,
|
|
7.
Ohlašovny požárů a vyhlášení požárního poplachu
7.1 Ohlašovna požáru:
V katastru obce jsou tyto ohlašovny požáru :
(přesný název, místo, majitel, adresa, č. tel.)
1
…………………………………………………………………………………………………………
2
…………………………………………………………………………………………………………
3
…………………………………………………………………………………………………………
Ohlašovny požárů jsou v obci
označeny tabulkou "Ohlašovna požáru".
7.1.1 Pro ohlašovnu
požáru musí být zpracován "Řád
ohlašovny požáru", který upravuje: |
a) |
způsob přijímání
hlášení o vzniku požáru v obci, |
b) |
vyhlášení požárního
poplachu místní jednotce PO a její
vyslání na místo události, |
c) |
oznámení požáru na
územně příslušné operační a
informační středisko, |
d) |
pravidla pro vyhlášení
požárního poplachu v obci včetně
náhradního opatření pro případ poruchy
spojovacích prostředků nebo požárně
bezpečnostních zařízení. |
7.1.2 Součástí
řádu ohlašovny požáru je: |
a) |
seznam sil a prostředků
jednotek PO z požárního poplachového
plánu okresu, |
b) |
seznam důležitých
telefonních čísel, |
7.1.3 Řád ohlašovny
požáru se pravidelně aktualizuje a udržuje v
souladu se skutečným stavem.
7.1.4 Další místa, odkud
lze hlásit požár :
…………………………………………………………
Další místa jsou označena tabulkou : "Zde
hlaste požár" nebo symbolem čísla
150.
7.2 Vyhlášení požárního
poplachu:
Vyhlášení požárního poplachu místní
jednotce sboru dobrovolných hasičů se provádí
následujícími způsoby :
1) |
Sirénou
..................................................................................................................................................................
- způsob spuštění sirény :
.........................................................................(mnohdy
z operačního střediska) |
2) |
Telefony
................................................................................................................................................................ |
3) |
Vysílačky
.............................................................................................................................................................. |
|
|
8.
Způsoby zabezpečení pohotovosti jednotek PO
Trvalá pohotovost jednotek PO pro
účely obce je zajištěna :
a)
nepřetržitou službou stanice HZS kraje
...................................................................................................
b)
akceschopností JPO obce
Obecní úřad ověřuje alespoň jednou
ročně, jak je ustanovení tohoto "Požárního
řádu" plněno, vyhlášením cvičného
požárního poplachu JPO obce. Od vyhlášení
cvičného poplachu může být upuštěno v případě,
že byla akceschopnost JPO obce v průběhu roku
ověřena výjezdem k požáru nebo jinému zásahu s
kladným výsledkem.
|
|
9.
Výpis z poplachového plánu okresu
Jednotky PO jsou povolávány v počtu
potřebném pro zdolávání požárů podle
poplachového plánu HZS kraje v souladu s plošným
pokrytím kraje jednotkami PO. Jednotky povolává
velitel zásahu prostřednictvím operačního střediska
HZS.
Výpis z poplachového plánu
okresu pro místní ohlašovnu požáru :
Stupeň
poplachu: |
Název
jednotky: |
Spojení: |
Síly a
prostředky: |
I.
Stupeň |
|
|
|
II.
Stupeň |
|
|
|
III.
Stupeň |
|
|
|
|
|
Povinnosti
právnických osob a podnikajících fyzických osob
A) (dle
§ 5 zákona o PO)
(1) Právnické osoby a
podnikající fyzické osoby jsou povinny
a) |
obstarávat a zabezpečovat
v potřebném množství a druzích
požární techniku, věcné prostředky
požární ochrany a požárně
bezpečnostní zařízení se zřetelem na
požární nebezpečí provozované činnosti
a udržovat je v provozuschopném stavu. U
vyhrazené požární techniky, věcných
prostředků požární ochrany a požárně
bezpečnostních zařízení, kromě
výrobků stanovených podle zvláštních
právních předpisů, lze instalovat a
používat pouze schválené druhy, |
b) |
vytvářet podmínky pro
hašení požárů a pro záchranné práce,
zejména udržovat volné příjezdové
komunikace a nástupní plochy pro požární
techniku, únikové cesty a volný přístup
k nouzovým východům, k rozvodným
zařízením elektrické energie, k
uzávěrům vody, plynu, topení a
produktovodům, k věcným prostředkům
požární ochrany a k ručnímu ovládání
požárně bezpečnostních zařízení, |
c) |
dodržovat technické
podmínky a návody vztahující se k
bezpečnosti výrobků nebo činností, |
d) |
označovat pracoviště a
ostatní místa příslušnými
bezpečnostními značkami, příkazy,
zákazy a pokyny ve vztahu k požární
ochraně, a to včetně míst, na kterých se
nachází věcné prostředky požární
ochrany a požárně bezpečnostní
zařízení, |
e) |
pravidelně kontrolovat
prostřednictvím odborně způsobilé osoby
(§ 11 odst. 1 zákona o PO), technika
požární ochrany (§ 11 odst. 2 zákona o
PO) nebo preventisty požární ochrany (§
11 odst. 6 zákona o PO) dodržování
předpisů o požární ochraně a
neprodleně odstraňovat zjištěné závady, |
f) |
umožnit orgánu státního
požárního dozoru provedení kontroly
plnění povinností na úseku požární
ochrany, poskytovat mu požadované doklady,
dokumentaci a informace vztahující se k
zabezpečování požární ochrany v souladu
s tímto zákonem a ve stanovených lhůtách
splnit jím uložená opatření, |
g) |
poskytovat bezúplatně
orgánu státního požárního dozoru
výrobky nebo vzorky nezbytné k provedení
požárně technické expertizy ke
zjištění příčiny vzniku požáru, |
h) |
bezodkladně oznamovat
územně příslušnému operačnímu
středisku hasičského záchranného sboru
kraje každý požár vzniklý při
činnostech, které provozují, nebo v
prostorách, které vlastní nebo užívají. |
(2) Právnické osoby a
podnikající fyzické osoby
nesmí vypalovat porosty. Při spalování
hořlavých látek na volném prostranství jsou
povinny, se zřetelem na rozsah této činnosti,
stanovit opatření proti vzniku a šíření
požáru. Spalování hořlavých látek na volném
prostranství včetně navrhovaných opatření jsou
povinny předem oznámit územně příslušnému
hasičskému záchrannému sboru kraje, který může
stanovit další podmínky pro tuto činnost,
popřípadě může takovou činnost zakázat.
Ustanovení zvláštních právních předpisů
nejsou tímto dotčena.
B)
(dle § 6 zákona o PO)
(1) Právnické osoby a
podnikající fyzické osoby provozující činností
se zvýšeným požárním nebezpečím a s vysokým
požárním nebezpečím jsou dále povinny
a) |
stanovit organizaci
zabezpečení požární ochrany s ohledem na
požární nebezpečí provozované
činnosti, |
b) |
prokazatelným způsobem
stanovit a dodržovat podmínky požární
bezpečnosti provozovaných činností,
případně technologických postupů a
zařízení, nejsou-li podmínky
provozování činností a zabezpečení
údržby a oprav zařízení stanoveny
zvláštním právním předpisem, |
c) |
zajišťovat údržbu,
kontroly a opravy technických a
technologických zařízení způsobem a ve
lhůtách stanovených podmínkami požární
bezpečnosti nebo výrobcem zařízení, |
d) |
stanovit z hlediska
požární bezpečnosti požadavky na
odbornou kvalifikaci osob pověřených
obsluhou, kontrolou, údržbou a opravami
technických a technologických zařízení,
pokud to není stanoveno zvláštními
právními předpisy, a zabezpečit
provádění prací, které by mohly vést ke
vzniku požáru, pouze osobami s
příslušnou kvalifikací, |
e) |
mít k dispozici požárně
technické charakteristiky vyráběných,
používaných, zpracovávaných nebo
skladovaných látek a materiálů potřebné
ke stanovení preventivních opatření k
ochraně života a zdraví osob a majetku. |
(2) Podmínky požární
bezpečnosti provozovaných činností podle odstavce
1 písm. b) musí odpovídat stavu vědeckých a
technických poznatků známých v době jich
stanovení.
C)
(dle § 6a zákona o PO)
(1) Právnické osoby a
podnikající fyzické osoby,
které provozují činností s vysokým požárním
nebezpečím, jsou dále povinny prostřednictvím
odborně způsobilé osoby (§ 11 odst. 1)
zabezpečit posouzení požárního nebezpečí z
hlediska ohrožení osob, zvířat a majetku a
plnění dalších povinností na úseku požární
ochrany.
(2) Posouzení požárního
nebezpečí obsahuje:
a) |
zjištění a
zhodnocení rozhodujících vlivů z
hlediska možnosti vzniku a šíření
požáru, vyjádření a posouzení rizik
ohrožení osob, zvířat a majetku,
zhodnocení možností provedení
záchranných prací a účinné
likvidace požáru včetně popisu jeho
možných následků, |
b) |
stanovení systému
řízení požární ochrany se
zaměřením na snížení
pravděpodobnosti vzniku požáru, jeho
šíření a ohrožení osob, zvířat a
majetku, |
c) |
návrhy na opatření
včetně stanovení lhůt k jejich
plnění. |
(3) Právnické osoby a
podnikající fyzické osoby,
které provozují činnosti s vysokým požárním
nebezpečím, předkládají posouzení požárního
nebezpečí ke schválení orgánu státního
požárního dozoru před zahájením jimi
provozované činnosti.
(4) Zjistí-li orgán
státního požárního dozoru,
že posouzení požárního nebezpečí předložené
ke schválení vykazuje nedostatky, pro které je
nelze chválit, vrátí je předkladateli zpět s
uvedením důvodů a současně stanoví
přiměřenou lhůtu k odstranění nedostatků.
Jinak toto posouzení schválí bez zbytečného
odkladu.
(5) Změní-li se charakter,
podmínky nebo rozsah provozované činnosti
zakládající povinnost podle odstavce 1,
právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby
bez zbytečného odkladu uvědomí písemně o této
skutečnosti orgán státního požárního dozoru a
podle jeho pokynů posouzení požárního
nebezpečí doplní, přepracují nebo předloží ke
schválení nové posouzení požárního
nebezpečí.
(6) Opatření a lhůty
vyplývající ze schváleného posouzení
požárního nebezpečí jsou právnické osoby a
podnikající fyzické osoby povinny plnit.
(7) Osoby zpracovávající
posouzení požárního nebezpečí podle § 11 odst.
1 je odpovědna za věcnou a formální správnost
zpracované dokumentace.
|
|
Základní povinnosti fyzických
osob (dle § 17 zákona o PO) (1)
Fyzická osoba je povinna :
a) |
počínat si tak, aby
nedocházelo ke vzniku požáru, zejména
při používání tepelných, elektrických,
plynových a jiných spotřebičů a
komínů, při skladování a používání
hořlavých nebo požárně nebezpečných
látek, manipulaci s nimi nebo s otevřeným
ohněm či jiným zdrojem zapálení, |
b) |
zajistit přístup k
rozvodným zařízením elektrické energie a
k uzávěrům plynu, vody a topení, |
c) |
plnit příkazy a dodržovat
zákazy týkající se požární ochrany na
označených místech, |
d) |
obstarat požárně
bezpečnostní zařízení a věcné
prostředky požární ochrany v rozsahu
stanoveném zákonem, |
e) |
zajistit přístup k
požárně bezpečnostním zařízením a
věcným prostředkům požární ochrany za
účelem jejich včasného použití a dále
udržovat tato zařízení a věcné
prostředky v provozuschopném stavu;
uvedené povinnosti se vztahují na osoby,
které mají uvedená zařízení a věcné
prostředky ve vlastnictví či užívání, |
f) |
vytvářet v prostorách ve
svém vlastnictví nebo užívání podmínky
pro rychlé zdolání požáru a pro
záchranné práce, |
g) |
umožnit orgánu státního
požárního dozoru provedení potřebných
úkonů při zjišťování příčiny vzniku
požáru a v odůvodněných případech mu
bezúplatně poskytnout výrobky nebo vzorky
k provedení požárně technické expertízy
ke zjištění příčiny vzniku |
h) |
oznamovat bez odkladu
územně příslušnému hasičskému
záchrannému sboru každý požár vzniklý
při činnostech které vykonává, nebo v
prostorách, které vlastní nebo užívá, |
i) |
dodržovat podmínky nebo
návody vztahující se k požární
bezpečnosti výrobů nebo činností. |
(2) Ten, kdo je povinen vykonávat dohled nad
osobami, které nemohou posoudit následky svého
jednání, je povinen podle zvláštních zákonů dbát,
aby tyto osoby svým jednáním nezpůsobily požár.
(3) Fyzická osoba nesmí :
a) |
vědomě bezdůvodně
přivolat jednotku požární ochrany nebo
zneužít linku tísňového volání, |
b) |
provádět práce, které
mohou vést ke vzniku požáru, pokud nemá
odbornou způsobilost požadovanou pro výkon
takových prací zvláštními právními
předpisy, |
c) |
poškozovat, zneužívat
nebo jiným způsobem znemožňovat použití
hasících přístrojů nebo jiných
věcných prostředků požární ochrany a
požárně bezpečnostních zařízení, |
d) |
omezit nebo znemožnit
použití označených nástupních ploch pro
požární techniku, |
e) |
používat barevné
označení vozidel, lodí a letadel jednotek
požární ochrany, |
f) |
provádět vypalování
prostorů. |
(1) Fyzická osoba je povinna umožnit výkon
státního požárního dozoru podle § 35 a ve
stanovené lhůtě splnit opatření uložená orgánem
státního požárního dozoru.
(2) Prováděcí právní předpis stanoví
některé podmínky požární bezpečnosti podle
odstavce 1 písm. a).
|
|
Osobní pomoc (dle § 18 zákona
PO) Každý je povinen v
souvislosti se zdoláváním požáru:
a) |
provést nutná opatření
pro záchranu ohrožených osob |
b) |
uhasit požár, jestliže je
to možné, nebo provést nutná opatření k
zamezení jeho šíření, |
c) |
ohlásit neodkladně na
určeném místě zjištěný požár nebo
zabezpečit jeho ohlášení, |
d) |
poskytnout osobní pomoc
jednotce požární ochrany na výzvu
velitele zásahu, velitele jednotky
požární ochrany nebo obce. |
Věcná pomoc (dle § 19 zákona
PO)
Každý je povinen na výzvu velitele zásahu,
velitele jednotky požární ochrany nebo obce
poskytnout dopravní prostředky, zdroje vody,
spojová zařízení a jiné věci potřebné ke
zdolání požáru.
Vynětí z povinnosti poskytnout
osobní a věcnou pomoc (dle § 20 zákona PO)
(1) Povinnost poskytovat pomoc uvedenou v §
18 a 19 zákona o PO se nevztahuje na:
a) |
útvary a vojáky
ozbrojených sil České republiky, útvary a
příslušníky Policie České republiky,
Bezpečnostní informační služby a
Vězeňské služby, jestliže by
poskytnutím pomoci byl vážně ohrožen
důležitý zájem služby, |
b) |
právnické osoby a
podnikající fyzické osoby v oblasti
veřejné hromadné dopravy, energetiky a
spojů a jejich zaměstnance, jestliže by
poskytnutím pomoci mohlo mít za následek
závažnou poruchu provozu u těchto
právnických osob a podnikajících
fyzických osob, nebo jiný závažný
následek, |
c) |
právnické osoby a
podnikající fyzické osoby v oblasti
zdravotnictví a jejich zaměstnance,
jestliže by poskytnutím pomoci bylo
vážně ohroženo plnění úkolů podle
zvláštních předpisů. |
(2) Fyzická osoba není povinna poskytnout
pomoc uvedenou v § 18 a 19 zákon o PO, jestliže jí v
tom brání důležitá okolnost nebo jestliže by tím
vystavila vážnému ohrožení sebe nebo osoby blízké.
Náhrada ušlého výdělku (dle
§ 20a zákona PO)
a) |
Poskytne-li fyzická osoba,
která podniká nebo je samostatně
výdělečně činná, osobní pomoc jednotce
požární ochrany na výzvu velitele
zásahu, velitele jednotky požární ochrany
nebo obce, náleží jí náhrada ušlého
výdělku v prokázané výší. |
b) |
O náhradě rozhoduje a tuto
poskytuje hasičský záchranný sbor kraje,
v jehož územním obvodu požár vznikl.
Náhradu je nutno uplatnit do tří
měsíců, nejpozději však do dvou let ode
dne vzniku nároku, jinak tento nárok
zanikne. |
Náhrada výdajů (dle § 21
zákona PO)
a) |
Jestliže jsou s
poskytnutím věcné pomoci spojeny výdaje,
patří tomu, kdo je poskytl, náhrada
výdajů. Právo na náhradu výdajů může
oprávněný uplatnit do tří měsíců ode
dne, kdy je zjistil, nejpozději do dvou let
od jejich vzniku; jinak toto právo zanikne.
Právo na náhradu výdajů se uplatňuje u
hasičského záchranného sboru kraje, v
jehož územním obvodu požár vznikl.
Hasičský záchranný sbor kraje o náhradě
výdajů rozhoduje a tuto náhradu poskytuje.
|
b) |
Jestliže právnická osoba
nebo podnikající fyzická osoba poskytly
věcnou pomoc při zdolávání požáru
jiné právnické osobě nebo podnikající
fyzické osobě, mají právo na náhradu
výdajů s touto pomocí spojených. Náhradu
výdajů poskytuje ten, komu byla věcná
pomoc poskytnuta. |
c) |
Ustanovením odstavců 1 a 2
není dotčeno právo na náhradu škody. |
Vstup na nemovitosti (dle § 22
zákona PO)
a) |
Vlastník (správce,
uživatel) nemovitosti je povinen umožnit
vstup na nemovitost k provedení opatření
nutných ke zdolání požáru nebo k
zamezení jeho šíření, popřípadě k
provedení jiných záchranných prací,
zejména vyklidit nebo strpět vyklizení
pozemku, odstranit nebo strpět odstranění
staveb, jejich částí nebo porostů. O
potřebě a rozsahu těchto opatření
rozhoduje velitel zásahu. |
b) |
Je-li to nezbytně nutné
pro účely cvičení jednotky požární
ochrany, vlastník (správce, uživatel)
nemovitosti je povinen umožnit vstup na
nemovitost; o tomto vstupu musí být
hasičským záchranným sborem kraje nebo
obcí, které cvičení jednotky požární
ochrany organizují, předem uvědomen, a to
nejméně 24 hodin před zahájením
cvičení. Přitom se musí dbát, aby
cvičením jednotky požární ochrany bylo
co nejméně rušeno užívání nemovitosti
a aby nevznikly škody, kterým lze
zabránit. |
c) |
Nesouhlasí-li vlastník
(správce, uživatel) nemovitosti se vstupem
na nemovitost podle odstavce 2, rozhodne
hasičský záchranný sbor kraje nebo obec,
které cvičení jednotky požární ochrany
organizují, o tom, zda vstup na nemovitost
je pro cvičení této jednotky nutný. To
neplatí, jde-li o obydlí, kam lze vstupovat
jen s předchozím souhlasem vlastníka nebo
uživatele. |
|
|
1. Účel
Účelem této vyhlášky je stanovit
vymezení druhů akcí, kterých se zúčastňuje
větší počet osob, a stanovit podmínky pro
zabezpečení požární bezpečnosti při konání
těchto akcí. |
|
2. Vymezení druhu akcí
Za akci s větším počtem osob lze považovat takovou,
při které se sejde 200 a více osob a dle zvážení
obce |
|
3. Stanovení podmínek
požární bezpečnosti
3.1 Každý, kdo pořádá některou z
výše uvedených akcí je povinen tuto ohlásit na
obecní úřad ve lhůtě ......................
před konáním akce.
3.2 Každý pořadatel
organizující uvedenou akci je povinen ustanovit na
základě § 13 zákona o PO "Preventivní
požární hlídku" (dále jen PPH).
- počet členů v PPH je závislý od druhu akce a
dle zvážení obce.
3.3 Obec má právo kontroly zabezpečení
těchto úkolů.
3.4 Úkolem preventivní požární
hlídky je :
- |
dohlížet
na dodržování předpisů o požární
ochraně, |
- |
v
případě vzniku požáru provést
nutná opatření k záchraně
ohrožených osob (v rámci možnosti
zabránit panice, uvolnit všechny
únikové východy), |
- |
přivolat
jednotku PO, |
- |
zúčastnit
se likvidace požáru. |
Za tímto účelem provede před
zahájením akce :
- |
seznámení
se s charakterem akce, |
- |
seznámení
se s charakterem objektu v němž bude
akce probíhat, |
- |
provede
kontrolu požárně bezpečnostních
zařízení v objektu, |
- |
prověří
použitelnost a dostupnost prostředků
pro zásah, |
- |
přístupnost
únikových východů a volnost
únikových cest, |
- |
prověří
možnost vyhlášení požárního
poplachu a přivolání pomoci, |
- |
zjištěné
skutečnosti zapíše do požární knihy
objektu. |
Během akce a po jejím skončení se
PPH zaměřuje především na:
- |
provádění
požárního dohledu a kontrolu
dodržování zásad požární
bezpečnosti, (kouření na vyhrazených
místech, používání topidel při
stánkovém prodeji, atd.), |
- |
sleduje
stav a dostupnost prostředků a
zařízení PO, |
- |
po
skončení akce provede prohlídku všech
míst v objektu, kde by mohlo dojít ke
vzniku požáru, |
- |
preventivní
požární hlídka odchází z objektu
jako poslední. |
|
|
4. Preventivní požární
hlídka
- |
v průběhu akce
musí být každý člen PPH viditelně označen, |
- |
pokud PPH
vykonává člen sdružení občanů
působících na úseku PO, doporučuje se tuto
činnost vykonávat ve vycházkovém stejnokroji, |
- |
členové PPH se
během akce chovají důstojně a nesmí
požívat alkoholické nápoje, |
- |
členové PPH se
podrobí poučení pro výkon této činnosti
před zahájením akce, poučení provede
odborně způsobilá osoba, nebo technik PO, |
- |
u členů PPH,
kteří jsou opakovaně určení pro výkon v
této hlídce, provede se odborná příprava 1 x
ročně. |
|
|
Povinnost věnovat se preventivně
výchovné činnosti je na základě zákona č. 133/85
Sb., o požární ochraně (ve znění pozdějších
předpisů, úplné znění zákon č. 67/2001 Sb.), je
uložena obci (§ 29 odst. 1 písm. n) zákona) a
občanským sdružením veřejně prospěšným
organizacím a jiným orgánům a organizacím
působícím na úseku PO (§ 75 odst. 1 písm. d)
zákona). Obec:
(§ 29, odst. 1, písm. n) zákona)
Obec v samostatné působnosti na úseku požární
ochrany organizuje preventivně výchovnou činnost.
Občanská sdružení, veřejně prospěšné
organizace a jiné orgány a organizace působící na
úseku požární ochrany:
(§ 75 odst. 1 písm. d) zákona)
Občanská sdružení, veřejně prospěšné
organizace a jiné orgány a organizace působící
na úseku PO pomáhají při plnění úkolů na
úseku PO zejména tím, že se podílejí na
činnosti směřující k předcházení požárům,
zejména na preventivně výchovné činnosti mezi
občany a mládeží.
Na základě Nařízení vlády č. 172/2001 Sb. k
provedení zákona o PO má být vypracována
dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné
činnosti v obci (§ 14)
(1) Dokumentace k zabezpečení
preventivně výchovné činnosti na úseku
požární ochrany obsahuje:
a) |
rozpracování zaměření
preventivně výchovné činnosti, stanovené
Ministerstvem vnitra podle místních
podmínek, |
b) |
plán preventivně
výchovné činnosti zpracovaný zpravidla na
roční období, |
c) |
vyhodnocení preventivně
výchovných akcí. |
(2) Při zpracování dokumentace obec
spolupracuje zejména s hasičským záchranným
sborem na úseku požární ochrany.
Preventivně výchovná činnost:
1) Je směřována cíleně a s rozdílným
zaměřením k následujícím okruhům obyvatel :
a) |
k veřejnosti jako takové, |
b) |
k právnickým a
podnikajícím fyzickým osobám, |
c) |
k dětem předškolního
věku, |
d) |
k mládeži v době
základní školní docházky, |
e) |
k mládeži
středoškolské. |
2) Je časově rozložena dle možnosti
jejího naplňování na období :
a) |
krátkodobé, |
b) |
střednědobé, |
c) |
dlouhodobé. |
3) Je zajišťována :
a) |
ministerstvem vnitra, |
b) |
hasičskými záchrannými
sbory krajů (dále jen HZS krajů), |
c) |
obcemi, |
d) |
občanskými sdruženími,
veřejně prospěšnými organizacemi a
jinými orgány a organizacemi působícími
na úseku požární ochrany (dále jen
"OS"). |
|
|
Obce v rámci spolupráce s HZS
krajů a občanskými sdruženími působícími na
úseku požární ochrany mohou např.:
1) Organizovat preventivně výchovnou
činnost na školách v obci :
a) |
přednášky s praktickými
ukázkami hašení požáru, |
b) |
soutěže různého druhu se
zaměřením na požární ochranu ("PO
očima dětí") |
c) |
výtvarné, literární,
znalostní, dovednostní, sportovní. |
2) Podporuje a propaguje práci s
mládeží v oblasti PO :
a) |
ukázky činnosti a práce
oddílů mladých hasičů, |
b) |
získávání mládeže do
těchto kolektivů, |
c) |
návštěvy požárních
stanic HZS i zbrojnic JSDH. |
3) Propaguje preventivně výchovnou
činnost mezi občany a to formou :
a) |
přednášek nebo krátkých
informací během veřejných schůzí v
obci, |
b) |
plakátů, letáků nebo
místního tisku s aktuálními sděleními, |
c) |
relací v místním rozhlase
(místním televizním vysílání). |
4) V období se zvýšeným požárním
nebezpečím (topná sezóna, žně) :
a) |
aktuální informace o
možném požárním nebezpečí, |
b) |
jak předcházet vzniku
požáru, |
c) |
co činit při vzniku
požáru nebo jiné mimořádné události. |
5) V období mimořádných klimatických
podmínek (např. sucho) :
a) |
operativně informuje
občany o nebezpečí vzniku požáru, |
b) |
informuje o stanovených
preventivních opatřeních. |
|
|
Použitá literatura:
Metodika k zabezpečení požární ochrany obce (vydalo
ÚHŠ SH ČMS Jánské koupele) |
|
|