Znak SDH Horni obrazek

Obrazek Zimrovice
Horni cara
levy
 
Úvodní stránka
Historie
Členská základna
Fotogalerie
Požární sport
Mladí hasiči
Odborná příprava
Zásahy
Naše technika
Akce
Co nabízíme
Download
Kniha návštěv
Sponzoři
Odkazy
 

levy
LOGIN
POČÍTADLO

levy

 

  Zabezpečení požární ochrany obce  

 
Obsah:

Zákony a vyhlášky v PO
Povinnosti obce dle zákona č. 133/1985 Sb., o PO
Požární řád obce

1. Účel
2. Organizace PO
3. Úkoly osob pověřených zabezpečováním PO
- Preventista obce
- Velitel JPO obce
4. Základní povinnosti právnických osob, podnikajících fyzických osob a ostatních fyzických osob na úseku PO v obci
5. Jednotka požární ochrany
6. Zdroje požární vody, hasební látky
7. Ohlašovny požárů a vyhlášení požárního poplachu
8. Způsoby zabezpečení pohotovosti jednotek PO
9. Výpis z poplachového plánu okresu

Příloha požárního řádu č. 1
Povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob

A) (dle § 5 zákona o PO)
B) (dle § 6 zákona o PO)
C) (dle § 6a zákona o PO)

Příloha požárního řádu č. 2
Základní povinnosti fyzických osob

Příloha požárního řádu č. 3
Osobní pomoc
Věcná pomoc
Vynětí z povinnosti poskytnout osobní a věcnou pomoc
Náhrada ušlého výdělku
Náhrada výdajů
Vstup na nemovitosti

Podmínky k zabezpečení PO při akcích, kterých se účastní větší počet osob

1. Účel
2. Vymezení druhu akcí
3. Stanovení podmínek požární bezpečnosti
4. Preventivní požární hlídka

Zaměření preventivně výchovné činnosti na úseku požární ochrany:
Organizace preventivně výchovné činnosti obce:


Zákony a vyhlášky v PO:

- zák. č. 133/1985 Sb., o požární ochraně v úplném znění č. 67/2001 Sb.
- zák. č. 238/2000 Sb., o HZS ČR a o změně některých zákonů
- zák. č. 239/2000 Sb., o IZS ČR a o změně některých zákonů
- zák. č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (tzv. Krizový zákon)
- zák. č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů
- zák. č. 128/2000 Sb., o obcích
- nař. vlády ČR č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o PO
- vyhl. MV č. 246/2001 SB., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru
- vyhl.247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek PO

Zákon 238/00 sb., říká, že část civilní obrany (CO), která doposud spadala pod armádu ČR, přechází do civilního sektoru a to pod hasiče. Důvodem bylo zabezpečení této civilní obrany v malých vesnicích. Tento zákon také říká, že v případě mobilizace má právo požádat JSDH příslušnou Ústřední vojenskou správu (ÚVS) o uvolnění hasiče z branné povinnosti (aby mohl zabezpečovat CO v oněch malých vesnicích, kde se vojsko dostává až nakonec)

nahoru

Povinnosti obce dle zákona č. 133/1985 Sb., o PO:

(1) Obec v samostatné působnosti na úseku PO

a) Zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce při živelných pohromách a jiných mimořádných událostech a plní další úkoly podle zvláštního právního předpisu (zák. 239/2000 Sb.) ve svém územním obvodu; členům JSDH obce za hašení požáru a záchranné práce při živelných pohromách a jiných mimořádných událostech v mimopracovní době poskytuje odměnu.
b) Udržuje akceschopnost JSDH
c) Zabezpečuje odbornou přípravu členů JSDH
d) Zabezpečuje materiální a finanční potřeby JSDH a PO
e) Zajišťuje péči o členy JSDH, jakož i péči o zaměstnance zařazené v jednotkách hasičských záchranných sborů podniků, členy jiných jednotek SDH nebo podniků, popř. i osoby vyzvané j poskytnutí osobní pomoci podle § 18, jestliže zasahují za ztížených podmínek nebo u déle trvajících zásahů na území obce.
f) Poskytuje náhradu ušlého výdělku členu JSDH, který ve své prac. době (§ 17 odst. 1 NV č. 108/1994 Sb.) nebo v době, ze které mu plyne příjem z podnikání nebo z jiné samostatně výdělečné činnosti, zúčastní zásahu při požáru nebo jiných záchraných prací při živelných pohromách nebo jiných mimořádných událostech nebo nařízeného cvičení anebonařízené odborné přípravy.
g) Zabezpečuje a hradí pro členy JSDH preventivní zdrav. prohlídky.
h) Zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů PO a požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro potřeby svého územního obvodu.
i) Zpracovává stanovenou dokumentaci PO.
j) Zřizuje ohlašovnu požárů a další místa, odkud lze hlásit požár.
k) Zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti.
l) Umožňuje dislokaci JHZS v katastrálním území obce podle nařízení kraje a přispívá na provoz a vybavení těchto jednotek.
m) Spolupracuje se sousedními obcemi při plnění úkolů k zabezpečení PO; za tím účelem mohou obce soustřeďovat finanční prostředky.
n) Organizuje preventivně výchovnou činnost
o) Obecně závaznou vyhláškou vydává požární řád obce a stanoví podmínky k zabezpečení PO při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob.

(2) Obec plní obdobně povinnosti uložené tímto zákonem právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám.

(3) Obec v přenesené působnosti na úseku PO
a) Zajišťuje účast velitelů a strojníků JSDH na jejich odborné přípravě.
b) Zajišťuje úkoly PO pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu.
 
(4) Vybrané obce v přenesené působnosti
a) Zabezpečují podle požárního poplachového plánu okresu, popř. kraje, hašení požárů a záchranné práce při živelných pohromách a jiných mimořádných událostech mimo svůj územní obvod.
b) Zabezpečují akceschopnost JSDH k zásahům mimo svůj územní obvod.
c) Na základě nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky plošného pokrytí území kraje jednotkami PO, zabezpečují nepřetržitou prac. pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu.

nahoru


Požární řád obce:

Vzor:
Požární řád

 

Požární řád: - pozarni_rad.doc (38kb)
  - pozarni_rad.zip (6kb)

nahoru

  1. Účel
Požární řád stanoví zásady organizace a provádění požární ochrany (déle jen "PO") v obci.Určuje povinnosti fyzických a právnických osob v oblasti PO na území obce. Určuje úkoly osob pověřených zabezpečováním PO obce a vztahu obecního úřadu k těmto osobám.
 
  2. Organizace PO
Za PO obce odpovídá obecní úřad v čele se svým starostou. K zajištění PO a k řádnému plnění úkolů stanovených právními předpisy na úseku PO obecní úřad vydává tuto obecně závaznou vyhlášku.
 
 

3. Úkoly osob pověřených zabezpečováním PO

a) Preventista obce: (může provádět jen činnost odpovídající jeho odborné způsobilosti, § 11 zák. o PO odst. 6).

3.1 Zpracovává a vede dokumentaci PO obce (§ 1 odst. 3, NV č. 172/2001 Sb.), v rozsahu jeho odborné způsobilosti.

3.2 Provádí kontrolní činnost

3.2.1 Požární preventivní kontroly:
- v objektech ve vlastnictví obce (§ 5, odst. 1 písm. d) a e) zákona o PO),
- dodržování podmínek PO stanovených obcí pro akce, kterých se zúčastňuje větší počet osob,
- v objektech fyzických osob a podnikajících fyzických osob, na základě předběžné dohody (smlouvy).

3.2.2 Dohlíží na zabezpečení PO v obci:
- ohlašovny požárů a místa, odkud lze hlásit požár (označení, vybavení, použitelnost),
- trvalou použitelnost stanovených zdrojů vody pro hašení požárů,
- plnění ustanovení požárního řádu obce

3.3 Organizuje preventivně výchovnou činnost
Při preventivně výchovné činnosti požární preventista PO obce úzce spolupracuje s dalšími občanskými sdruženími působícím na úseku PO.

3.3.1 Práce s mládeží:
- zabezpečuje besedy, přednášky, praktické ukázky pro děti ve školkách a ve školách,
- podporuje a propaguje práci s mládeží všech věkových kategorií v rámci občanských sdružení působících na úseku PO v obci,
- organizuje a podporuje soutěže dětí s hasičskou tématikou,
- rozdává propagační materiály a předměty s tématikou PO,
- zabezpečuje ukázky techniky a činnosti jednotky PO obce pro občany,

3.3.2 Práce s veřejností
- propaguje preventivně výchovnou činnost mezi občany
- před obdobím se zvýšeným nebezpečím vzniku požárů (začátek topné sezóny, žně) informuje o možném nebezpečí a způsobech, jak předejít mimořádným událostem,
- v období mimořádných klimatických podmínek (sucho, povodně) operativně informuje občany o nebezpečí a o preventivních opatřeních stanovených obcí.

3.4 Provádí hodnocení činnosti na úseku prevence PO obce
- zpracovává zprávy, rozbory a informace o stavu PO v obci,
- zpracovává zprávy o příčinách vzniklých požárů,
- navrhuje příslušná opatření,
- zprávy a návrhy projednává v zastupitelstvu obce.

 
 

b) Velitel jednotky PO obce plní zejména tyto povinnosti:

1. Zpracovává plán odborné přípravy členů JPO podle "Základního zaměření odborné přípravy" vydaného ředitelstvím HZS pro příslušný rok.
2. Udržuje trvalou akceschopnost jednotky PO obce.
3. Provádí a zajišťuje pravidelnou odbornou přípravu členů JPO v rozsahu stanoveném plánem odborné přípravy, minimálně jednou měsíčně v délce dvou hodin. Jednou ročně provádí školení o bezpečnosti při zásahu.
4. Provádí praktický výcvik s vlastní technikou
- nácvik požárního útoku,
- výcvik v užívání osobní výstroje, výzbroje a ochranných pracovních pomůcek.
5. Zajišťuje odbornou přípravu strojníků JPO. Její součástí je:
- pravidelné absolvování povinného školení řidičů,
- odborná příprava strojníků,
- pravidelné kondiční jízdy dle stanoveného předpisu.
6. Zajišťuje odbornou přípravu členů JPO, užívajících speciální požární techniku a jiné věcné prostředky, na jejichž používání je předepsané pravidelné přezkušování a výcvik (např. dýchací technika).
7. Provádí dle plánů kontrolu požární techniky a ve stanovených lhůtách zajišťuje údržbu a zkoušení věcných prostředků PO a zařízení PO.
8. Jednou ročně provádí invertizaci prostředků svěřených JPO.
9. Zajišťuje účast členů JPO na lékařských prohlídkách. U členů, jejichž zdravotní stav je hodnocen jako "neschopen", navrhuje obci ukončení jejich členství u JPO.
10. Vede předepsanou dokumentaci o činnosti JPO a její odborné přípravě, o provedených cvičeních a dokumentaci o zkouškách a kontrole požární techniky a jiných věcných prostředků PO, u nichž je tato povinnost stanovena.
11. Zvyšuje si své odborné znalosti absolvováním cyklické a základní přípravy velitelů JPO obcí v rozsahu stanoveném Ministerstvem vnitra, prováděné HZS příslušného kraje.
12. Spolupracuje s preventistou PO obce.
13. Plní další úkoly na úseku PO dle rozhodnutí starosty obce.
 
 

4. Základní povinnosti právnických osob, podnikajících fyzických osob a ostatních fyzických osob na úseku PO v obci

4.1 Povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob
Zajišťují, aby ve všech činnostech byly respektovány zásady PO stanovené obecně závaznými právními předpisy (zák. ČNR č. 133/1985 Sb. o PO ve znění pozdějších předpisů; NV č. 172/2001 Sb. k provedení zákona o PO; vyhl. MV č. 246/2001 Sb. o "požární prevenci"; vyhl. MV 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek PO; zák. č. 50/1976 Sb. stavební zákon ve znění pozdějších předpisů a dalšími předpisy majícími vztah k požární ochraně, (viz příloha č. 1 tohoto požárního řádu).

4.2 Povinnosti fyzických osob
Povinnosti fyzických osob v oblasti PO jsou dány obecně závaznými právními předpisy, §§ 17, 18 a 19 zákona ČNR č. 133/1985 Sb. o PO ve znění pozdějších předpisů a §§ 42, 43 a 44 vyhl. MV č. 246/2001 Sb. o "požární prevenci", (viz příloha č. 2 tohoto požárního řádu).

 

5. Jednotka požární ochrany

5.1 Obec zřizuje na území obce jednotku PO kategorie : (dále budou uvedeny počty dle kategorie jednotky na základě vyhl. MV č. 247/2001, přílohy č. 4)

- celk. počet členů jednotky :
- počet členů v pohotovosti pro výjezd :
- vybavení jednotky :
Funkce : - velitel jednotky :
  - velitel družstva :
  - strojník :
  - hasič :

5.2 Obec zajistí :
- prostředky nezbytné pro provoz jednotek sboru dobrovolných hasičů,
- zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů PO a požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro potřeby svého územního obvodu, (požární zbrojnice, požární nádrže, sušící zařízení na hadice atd.),
- potřebné zásoby pohonných hmot,
- členům JPO osobní výstroj, výzbroj a ochranné pracovní prostředky,
- vhodné prostory pro odbornou přípravu členů JPO,
- alespoň jednou ročně vyhlášení taktického cvičení JPO,
- účast velitelů JPO a strojníků, popř. dalších členů jednotky na odborné přípravě,
- funkčnost svolávacího systému členů JPO pro případ vyhlášení požárního poplachu.

  6. Zdroje požární vody, hasební látky
Obec zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti, (viz § 29, odst. 1, písm. k).

Dále obec :
- zajišťuje potřebné zdroje požární vody a vyžaduje od majitele vodovodní sítě její údržbu, tak aby byla pro potřeby požární ochrany vždy použitelná,
- určuje jako zdroje požární vody : ………………………………………………………………………
- předává jednotce PO plán obce s vyznačením hydrantů a dalších vodních zdrojů,

 

7. Ohlašovny požárů a vyhlášení požárního poplachu

7.1 Ohlašovna požáru:
V katastru obce jsou tyto ohlašovny požáru : (přesný název, místo, majitel, adresa, č. tel.)

1 …………………………………………………………………………………………………………
2 …………………………………………………………………………………………………………
3 …………………………………………………………………………………………………………

Ohlašovny požárů jsou v obci označeny tabulkou "Ohlašovna požáru".

7.1.1 Pro ohlašovnu požáru musí být zpracován "Řád ohlašovny požáru", který upravuje:
a) způsob přijímání hlášení o vzniku požáru v obci,
b) vyhlášení požárního poplachu místní jednotce PO a její vyslání na místo události,
c) oznámení požáru na územně příslušné operační a informační středisko,
d) pravidla pro vyhlášení požárního poplachu v obci včetně náhradního opatření pro případ poruchy spojovacích prostředků nebo požárně bezpečnostních zařízení.

 

7.1.2 Součástí řádu ohlašovny požáru je:
a) seznam sil a prostředků jednotek PO z požárního poplachového plánu okresu,
b) seznam důležitých telefonních čísel,

7.1.3 Řád ohlašovny požáru se pravidelně aktualizuje a udržuje v souladu se skutečným stavem.

7.1.4 Další místa, odkud lze hlásit požár : …………………………………………………………
Další místa jsou označena tabulkou : "Zde hlaste požár" nebo symbolem čísla 150.

7.2 Vyhlášení požárního poplachu:
Vyhlášení požárního poplachu místní jednotce sboru dobrovolných hasičů se provádí následujícími způsoby :

1) Sirénou ..................................................................................................................................................................
- způsob spuštění sirény : .........................................................................(mnohdy z operačního střediska)
2) Telefony ................................................................................................................................................................
3) Vysílačky ..............................................................................................................................................................
 

8. Způsoby zabezpečení pohotovosti jednotek PO

Trvalá pohotovost jednotek PO pro účely obce je zajištěna :

a) nepřetržitou službou stanice HZS kraje ...................................................................................................
b) akceschopností JPO obce

Obecní úřad ověřuje alespoň jednou ročně, jak je ustanovení tohoto "Požárního řádu" plněno, vyhlášením cvičného požárního poplachu JPO obce. Od vyhlášení cvičného poplachu může být upuštěno v případě, že byla akceschopnost JPO obce v průběhu roku ověřena výjezdem k požáru nebo jinému zásahu s kladným výsledkem.

 

9. Výpis z poplachového plánu okresu

Jednotky PO jsou povolávány v počtu potřebném pro zdolávání požárů podle poplachového plánu HZS kraje v souladu s plošným pokrytím kraje jednotkami PO. Jednotky povolává velitel zásahu prostřednictvím operačního střediska HZS.

Výpis z poplachového plánu okresu pro místní ohlašovnu požáru :

Stupeň poplachu: Název jednotky: Spojení: Síly a prostředky:
I. Stupeň      
II. Stupeň      
III. Stupeň      

 

 

Povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob

A) (dle § 5 zákona o PO)

(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny

a) obstarávat a zabezpečovat v potřebném množství a druzích požární techniku, věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení se zřetelem na požární nebezpečí provozované činnosti a udržovat je v provozuschopném stavu. U vyhrazené požární techniky, věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, kromě výrobků stanovených podle zvláštních právních předpisů, lze instalovat a používat pouze schválené druhy,
b) vytvářet podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce, zejména udržovat volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku, únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, k rozvodným zařízením elektrické energie, k uzávěrům vody, plynu, topení a produktovodům, k věcným prostředkům požární ochrany a k ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení,
c) dodržovat technické podmínky a návody vztahující se k bezpečnosti výrobků nebo činností,
d) označovat pracoviště a ostatní místa příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, a to včetně míst, na kterých se nachází věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení,
e) pravidelně kontrolovat prostřednictvím odborně způsobilé osoby (§ 11 odst. 1 zákona o PO), technika požární ochrany (§ 11 odst. 2 zákona o PO) nebo preventisty požární ochrany (§ 11 odst. 6 zákona o PO) dodržování předpisů o požární ochraně a neprodleně odstraňovat zjištěné závady,
f) umožnit orgánu státního požárního dozoru provedení kontroly plnění povinností na úseku požární ochrany, poskytovat mu požadované doklady, dokumentaci a informace vztahující se k zabezpečování požární ochrany v souladu s tímto zákonem a ve stanovených lhůtách splnit jím uložená opatření,
g) poskytovat bezúplatně orgánu státního požárního dozoru výrobky nebo vzorky nezbytné k provedení požárně technické expertizy ke zjištění příčiny vzniku požáru,
h) bezodkladně oznamovat územně příslušnému operačnímu středisku hasičského záchranného sboru kraje každý požár vzniklý při činnostech, které provozují, nebo v prostorách, které vlastní nebo užívají.

(2) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby
nesmí vypalovat porosty. Při spalování hořlavých látek na volném prostranství jsou povinny, se zřetelem na rozsah této činnosti, stanovit opatření proti vzniku a šíření požáru. Spalování hořlavých látek na volném prostranství včetně navrhovaných opatření jsou povinny předem oznámit územně příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje, který může stanovit další podmínky pro tuto činnost, popřípadě může takovou činnost zakázat. Ustanovení zvláštních právních předpisů nejsou tímto dotčena.

B) (dle § 6 zákona o PO)

(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby provozující činností se zvýšeným požárním nebezpečím a s vysokým požárním nebezpečím jsou dále povinny

a) stanovit organizaci zabezpečení požární ochrany s ohledem na požární nebezpečí provozované činnosti,
b) prokazatelným způsobem stanovit a dodržovat podmínky požární bezpečnosti provozovaných činností, případně technologických postupů a zařízení, nejsou-li podmínky provozování činností a zabezpečení údržby a oprav zařízení stanoveny zvláštním právním předpisem,
c) zajišťovat údržbu, kontroly a opravy technických a technologických zařízení způsobem a ve lhůtách stanovených podmínkami požární bezpečnosti nebo výrobcem zařízení,
d) stanovit z hlediska požární bezpečnosti požadavky na odbornou kvalifikaci osob pověřených obsluhou, kontrolou, údržbou a opravami technických a technologických zařízení, pokud to není stanoveno zvláštními právními předpisy, a zabezpečit provádění prací, které by mohly vést ke vzniku požáru, pouze osobami s příslušnou kvalifikací,
e) mít k dispozici požárně technické charakteristiky vyráběných, používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek a materiálů potřebné ke stanovení preventivních opatření k ochraně života a zdraví osob a majetku.

(2) Podmínky požární bezpečnosti provozovaných činností podle odstavce 1 písm. b) musí odpovídat stavu vědeckých a technických poznatků známých v době jich stanovení.

C) (dle § 6a zákona o PO)

(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby,
které provozují činností s vysokým požárním nebezpečím, jsou dále povinny prostřednictvím odborně způsobilé osoby (§ 11 odst. 1) zabezpečit posouzení požárního nebezpečí z hlediska ohrožení osob, zvířat a majetku a plnění dalších povinností na úseku požární ochrany.

(2) Posouzení požárního nebezpečí obsahuje:

a) zjištění a zhodnocení rozhodujících vlivů z hlediska možnosti vzniku a šíření požáru, vyjádření a posouzení rizik ohrožení osob, zvířat a majetku, zhodnocení možností provedení záchranných prací a účinné likvidace požáru včetně popisu jeho možných následků,
b) stanovení systému řízení požární ochrany se zaměřením na snížení pravděpodobnosti vzniku požáru, jeho šíření a ohrožení osob, zvířat a majetku,
c) návrhy na opatření včetně stanovení lhůt k jejich plnění.

(3) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby,
které provozují činnosti s vysokým požárním nebezpečím, předkládají posouzení požárního nebezpečí ke schválení orgánu státního požárního dozoru před zahájením jimi provozované činnosti.

(4) Zjistí-li orgán státního požárního dozoru,
že posouzení požárního nebezpečí předložené ke schválení vykazuje nedostatky, pro které je nelze chválit, vrátí je předkladateli zpět s uvedením důvodů a současně stanoví přiměřenou lhůtu k odstranění nedostatků. Jinak toto posouzení schválí bez zbytečného odkladu.

(5) Změní-li se charakter, podmínky nebo rozsah provozované činnosti zakládající povinnost podle odstavce 1,
právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby bez zbytečného odkladu uvědomí písemně o této skutečnosti orgán státního požárního dozoru a podle jeho pokynů posouzení požárního nebezpečí doplní, přepracují nebo předloží ke schválení nové posouzení požárního nebezpečí.

(6) Opatření a lhůty vyplývající ze schváleného posouzení požárního nebezpečí jsou právnické osoby a podnikající fyzické osoby povinny plnit.

(7) Osoby zpracovávající posouzení požárního nebezpečí podle § 11 odst. 1 je odpovědna za věcnou a formální správnost zpracované dokumentace.

 

  Základní povinnosti fyzických osob (dle § 17 zákona o PO)

(1) Fyzická osoba je povinna :

a) počínat si tak, aby nedocházelo ke vzniku požáru, zejména při používání tepelných, elektrických, plynových a jiných spotřebičů a komínů, při skladování a používání hořlavých nebo požárně nebezpečných látek, manipulaci s nimi nebo s otevřeným ohněm či jiným zdrojem zapálení,
b) zajistit přístup k rozvodným zařízením elektrické energie a k uzávěrům plynu, vody a topení,
c) plnit příkazy a dodržovat zákazy týkající se požární ochrany na označených místech,
d) obstarat požárně bezpečnostní zařízení a věcné prostředky požární ochrany v rozsahu stanoveném zákonem,
e) zajistit přístup k požárně bezpečnostním zařízením a věcným prostředkům požární ochrany za účelem jejich včasného použití a dále udržovat tato zařízení a věcné prostředky v provozuschopném stavu; uvedené povinnosti se vztahují na osoby, které mají uvedená zařízení a věcné prostředky ve vlastnictví či užívání,
f) vytvářet v prostorách ve svém vlastnictví nebo užívání podmínky pro rychlé zdolání požáru a pro záchranné práce,
g) umožnit orgánu státního požárního dozoru provedení potřebných úkonů při zjišťování příčiny vzniku požáru a v odůvodněných případech mu bezúplatně poskytnout výrobky nebo vzorky k provedení požárně technické expertízy ke zjištění příčiny vzniku
h) oznamovat bez odkladu územně příslušnému hasičskému záchrannému sboru každý požár vzniklý při činnostech které vykonává, nebo v prostorách, které vlastní nebo užívá,
i) dodržovat podmínky nebo návody vztahující se k požární bezpečnosti výrobů nebo činností.

(2) Ten, kdo je povinen vykonávat dohled nad osobami, které nemohou posoudit následky svého jednání, je povinen podle zvláštních zákonů dbát, aby tyto osoby svým jednáním nezpůsobily požár.

(3) Fyzická osoba nesmí :

a) vědomě bezdůvodně přivolat jednotku požární ochrany nebo zneužít linku tísňového volání,
b) provádět práce, které mohou vést ke vzniku požáru, pokud nemá odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací zvláštními právními předpisy,
c) poškozovat, zneužívat nebo jiným způsobem znemožňovat použití hasících přístrojů nebo jiných věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení,
d) omezit nebo znemožnit použití označených nástupních ploch pro požární techniku,
e) používat barevné označení vozidel, lodí a letadel jednotek požární ochrany,
f) provádět vypalování prostorů.

(1) Fyzická osoba je povinna umožnit výkon státního požárního dozoru podle § 35 a ve stanovené lhůtě splnit opatření uložená orgánem státního požárního dozoru.

(2) Prováděcí právní předpis stanoví některé podmínky požární bezpečnosti podle odstavce 1 písm. a).

 

  Osobní pomoc (dle § 18 zákona PO)

Každý je povinen v souvislosti se zdoláváním požáru:

a) provést nutná opatření pro záchranu ohrožených osob
b) uhasit požár, jestliže je to možné, nebo provést nutná opatření k zamezení jeho šíření,
c) ohlásit neodkladně na určeném místě zjištěný požár nebo zabezpečit jeho ohlášení,
d) poskytnout osobní pomoc jednotce požární ochrany na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo obce.

Věcná pomoc (dle § 19 zákona PO)

Každý je povinen na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo obce poskytnout dopravní prostředky, zdroje vody, spojová zařízení a jiné věci potřebné ke zdolání požáru.

Vynětí z povinnosti poskytnout osobní a věcnou pomoc (dle § 20 zákona PO)

(1) Povinnost poskytovat pomoc uvedenou v § 18 a 19 zákona o PO se nevztahuje na:

a) útvary a vojáky ozbrojených sil České republiky, útvary a příslušníky Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby a Vězeňské služby, jestliže by poskytnutím pomoci byl vážně ohrožen důležitý zájem služby,
b) právnické osoby a podnikající fyzické osoby v oblasti veřejné hromadné dopravy, energetiky a spojů a jejich zaměstnance, jestliže by poskytnutím pomoci mohlo mít za následek závažnou poruchu provozu u těchto právnických osob a podnikajících fyzických osob, nebo jiný závažný následek,
c) právnické osoby a podnikající fyzické osoby v oblasti zdravotnictví a jejich zaměstnance, jestliže by poskytnutím pomoci bylo vážně ohroženo plnění úkolů podle zvláštních předpisů.

(2) Fyzická osoba není povinna poskytnout pomoc uvedenou v § 18 a 19 zákon o PO, jestliže jí v tom brání důležitá okolnost nebo jestliže by tím vystavila vážnému ohrožení sebe nebo osoby blízké.

Náhrada ušlého výdělku (dle § 20a zákona PO)

a) Poskytne-li fyzická osoba, která podniká nebo je samostatně výdělečně činná, osobní pomoc jednotce požární ochrany na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo obce, náleží jí náhrada ušlého výdělku v prokázané výší.
b) O náhradě rozhoduje a tuto poskytuje hasičský záchranný sbor kraje, v jehož územním obvodu požár vznikl. Náhradu je nutno uplatnit do tří měsíců, nejpozději však do dvou let ode dne vzniku nároku, jinak tento nárok zanikne.

Náhrada výdajů (dle § 21 zákona PO)

a) Jestliže jsou s poskytnutím věcné pomoci spojeny výdaje, patří tomu, kdo je poskytl, náhrada výdajů. Právo na náhradu výdajů může oprávněný uplatnit do tří měsíců ode dne, kdy je zjistil, nejpozději do dvou let od jejich vzniku; jinak toto právo zanikne. Právo na náhradu výdajů se uplatňuje u hasičského záchranného sboru kraje, v jehož územním obvodu požár vznikl. Hasičský záchranný sbor kraje o náhradě výdajů rozhoduje a tuto náhradu poskytuje.
b) Jestliže právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba poskytly věcnou pomoc při zdolávání požáru jiné právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, mají právo na náhradu výdajů s touto pomocí spojených. Náhradu výdajů poskytuje ten, komu byla věcná pomoc poskytnuta.
c) Ustanovením odstavců 1 a 2 není dotčeno právo na náhradu škody.

Vstup na nemovitosti (dle § 22 zákona PO)

a) Vlastník (správce, uživatel) nemovitosti je povinen umožnit vstup na nemovitost k provedení opatření nutných ke zdolání požáru nebo k zamezení jeho šíření, popřípadě k provedení jiných záchranných prací, zejména vyklidit nebo strpět vyklizení pozemku, odstranit nebo strpět odstranění staveb, jejich částí nebo porostů. O potřebě a rozsahu těchto opatření rozhoduje velitel zásahu.
b) Je-li to nezbytně nutné pro účely cvičení jednotky požární ochrany, vlastník (správce, uživatel) nemovitosti je povinen umožnit vstup na nemovitost; o tomto vstupu musí být hasičským záchranným sborem kraje nebo obcí, které cvičení jednotky požární ochrany organizují, předem uvědomen, a to nejméně 24 hodin před zahájením cvičení. Přitom se musí dbát, aby cvičením jednotky požární ochrany bylo co nejméně rušeno užívání nemovitosti a aby nevznikly škody, kterým lze zabránit.
c) Nesouhlasí-li vlastník (správce, uživatel) nemovitosti se vstupem na nemovitost podle odstavce 2, rozhodne hasičský záchranný sbor kraje nebo obec, které cvičení jednotky požární ochrany organizují, o tom, zda vstup na nemovitost je pro cvičení této jednotky nutný. To neplatí, jde-li o obydlí, kam lze vstupovat jen s předchozím souhlasem vlastníka nebo uživatele.

 

 
Vzor:
Podmínky k zabezpečení PO: - podminky_k_zabezpeceni_po_pri_akcich.doc (34kb)
  - podminky_k_zabezpeceni_po_pri_akcich.zip (6kb)
 
  1. Účel
Účelem této vyhlášky je stanovit vymezení druhů akcí, kterých se zúčastňuje větší počet osob, a stanovit podmínky pro zabezpečení požární bezpečnosti při konání těchto akcí.
  2. Vymezení druhu akcí
Za akci s větším počtem osob lze považovat takovou, při které se sejde 200 a více osob a dle zvážení obce
  3. Stanovení podmínek požární bezpečnosti

3.1 Každý, kdo pořádá některou z výše uvedených akcí je povinen tuto ohlásit na obecní úřad ve lhůtě ...................... před konáním akce.

3.2 Každý pořadatel organizující uvedenou akci je povinen ustanovit na základě § 13 zákona o PO "Preventivní požární hlídku" (dále jen PPH).
- počet členů v PPH je závislý od druhu akce a dle zvážení obce.

3.3 Obec má právo kontroly zabezpečení těchto úkolů.

3.4 Úkolem preventivní požární hlídky je :

- dohlížet na dodržování předpisů o požární ochraně,
- v případě vzniku požáru provést nutná opatření k záchraně ohrožených osob (v rámci možnosti zabránit panice, uvolnit všechny únikové východy),
- přivolat jednotku PO,
- zúčastnit se likvidace požáru.

Za tímto účelem provede před zahájením akce :

- seznámení se s charakterem akce,
- seznámení se s charakterem objektu v němž bude akce probíhat,
- provede kontrolu požárně bezpečnostních zařízení v objektu,
- prověří použitelnost a dostupnost prostředků pro zásah,
- přístupnost únikových východů a volnost únikových cest,
- prověří možnost vyhlášení požárního poplachu a přivolání pomoci,
- zjištěné skutečnosti zapíše do požární knihy objektu.

Během akce a po jejím skončení se PPH zaměřuje především na:

- provádění požárního dohledu a kontrolu dodržování zásad požární bezpečnosti, (kouření na vyhrazených místech, používání topidel při stánkovém prodeji, atd.),
- sleduje stav a dostupnost prostředků a zařízení PO,
- po skončení akce provede prohlídku všech míst v objektu, kde by mohlo dojít ke vzniku požáru,
- preventivní požární hlídka odchází z objektu jako poslední.
  4. Preventivní požární hlídka
- v průběhu akce musí být každý člen PPH viditelně označen,
- pokud PPH vykonává člen sdružení občanů působících na úseku PO, doporučuje se tuto činnost vykonávat ve vycházkovém stejnokroji,
- členové PPH se během akce chovají důstojně a nesmí požívat alkoholické nápoje,
- členové PPH se podrobí poučení pro výkon této činnosti před zahájením akce, poučení provede odborně způsobilá osoba, nebo technik PO,
- u členů PPH, kteří jsou opakovaně určení pro výkon v této hlídce, provede se odborná příprava 1 x ročně.

 


 

 
  Povinnost věnovat se preventivně výchovné činnosti je na základě zákona č. 133/85 Sb., o požární ochraně (ve znění pozdějších předpisů, úplné znění zákon č. 67/2001 Sb.), je uložena obci (§ 29 odst. 1 písm. n) zákona) a občanským sdružením veřejně prospěšným organizacím a jiným orgánům a organizacím působícím na úseku PO (§ 75 odst. 1 písm. d) zákona).

Obec:

(§ 29, odst. 1, písm. n) zákona)
Obec v samostatné působnosti na úseku požární ochrany organizuje preventivně výchovnou činnost.

Občanská sdružení, veřejně prospěšné organizace a jiné orgány a organizace působící na úseku požární ochrany:

(§ 75 odst. 1 písm. d) zákona)
Občanská sdružení, veřejně prospěšné organizace a jiné orgány a organizace působící na úseku PO pomáhají při plnění úkolů na úseku PO zejména tím, že se podílejí na činnosti směřující k předcházení požárům, zejména na preventivně výchovné činnosti mezi občany a mládeží.

Na základě Nařízení vlády č. 172/2001 Sb. k provedení zákona o PO má být vypracována dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti v obci (§ 14)

(1) Dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti na úseku požární ochrany obsahuje:

a) rozpracování zaměření preventivně výchovné činnosti, stanovené Ministerstvem vnitra podle místních podmínek,
b) plán preventivně výchovné činnosti zpracovaný zpravidla na roční období,
c) vyhodnocení preventivně výchovných akcí.

(2) Při zpracování dokumentace obec spolupracuje zejména s hasičským záchranným sborem na úseku požární ochrany.

Preventivně výchovná činnost:

1) Je směřována cíleně a s rozdílným zaměřením k následujícím okruhům obyvatel :

a) k veřejnosti jako takové,
b) k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám,
c) k dětem předškolního věku,
d) k mládeži v době základní školní docházky,
e) k mládeži středoškolské.

2) Je časově rozložena dle možnosti jejího naplňování na období :

a) krátkodobé,
b) střednědobé,
c) dlouhodobé.

3) Je zajišťována :

a) ministerstvem vnitra,
b) hasičskými záchrannými sbory krajů (dále jen HZS krajů),
c) obcemi,
d) občanskými sdruženími, veřejně prospěšnými organizacemi a jinými orgány a organizacemi působícími na úseku požární ochrany (dále jen "OS").

 


 

 
  Obce v rámci spolupráce s HZS krajů a občanskými sdruženími působícími na úseku požární ochrany mohou např.:

1) Organizovat preventivně výchovnou činnost na školách v obci :

a) přednášky s praktickými ukázkami hašení požáru,
b) soutěže různého druhu se zaměřením na požární ochranu ("PO očima dětí")
c) výtvarné, literární, znalostní, dovednostní, sportovní.

2) Podporuje a propaguje práci s mládeží v oblasti PO :

a) ukázky činnosti a práce oddílů mladých hasičů,
b) získávání mládeže do těchto kolektivů,
c) návštěvy požárních stanic HZS i zbrojnic JSDH.

3) Propaguje preventivně výchovnou činnost mezi občany a to formou :

a) přednášek nebo krátkých informací během veřejných schůzí v obci,
b) plakátů, letáků nebo místního tisku s aktuálními sděleními,
c) relací v místním rozhlase (místním televizním vysílání).

4) V období se zvýšeným požárním nebezpečím (topná sezóna, žně) :

a) aktuální informace o možném požárním nebezpečí,
b) jak předcházet vzniku požáru,
c) co činit při vzniku požáru nebo jiné mimořádné události.

5) V období mimořádných klimatických podmínek (např. sucho) :

a) operativně informuje občany o nebezpečí vzniku požáru,
b) informuje o stanovených preventivních opatřeních.

  Použitá literatura: Metodika k zabezpečení požární ochrany obce (vydalo ÚHŠ SH ČMS Jánské koupele)


ZPĚT


PLÁNOVACÍ KALENDÁŘ

PLÁNOVANÉ AKCE

REKLAMA

PODPOŘTE NÁS

HASIČI ŽIMROVICE

Stačí vložit tento HTML kód do vaší stránky:


Designed by NOVAJZ & Gas-O - Copyright © HASIČI Žimrovice - Všechna práva vyhrazena